Wednesday 10 April 2013

Berdoa :)

Assalamualaikum wbt dan selamat pagi readers :)
Alhamdulillah syukur pade Allah swt , sebab masih bagi peluang untuk dipinjamkan nyawa dan menghirup udare segar , FREE OF CHARGE !

Okay , intro kali ni taknak panjang sangat lah . Cume nak habaq yang hari ni , hari LAHIR saye :) Tu yang bersyukur sangat pade Allah Yang Maha Pemberi . Umor tahun ni dua puluh satu . Masih muda lagi maa ;)
Sudah boleh mendaftar jadi pengundi dah :D

SAYA PILIH MENGUNDI !

HEHE , promote jenake politik sikett :D

So , hari pertame menjejakkan kaki sebagai seorang remaja berumur 21 ni memang laen sangat maa . Tak macam biase , Subuh kali ni aku bangun sendiri sehh . Siap kejut adek adek aku bangun pegi sekolah lagi . Mak ayah aku pon terkejut kan :P
Nak cerite mase aku sembahyang Subuh tadi la . Memang agak terase lah panjang dua rakaat die tu . Bagi salam then dzikir pendek sikett . 
Terus aku berdoa :

Ya Allah , ampunkanlah segala dosa dosa aku sejak dari aku kecik sampai la sekarang .
Kau ampunkan jugak segala dosa dosa mak ayah , adek beradek ku , saudara sesame Islam dan jugak seluruh ummat Nabi Muhammad saw . 
Kau bagi lah kami hidayah untuk kami amalkan agama dalam kehidupan seharian kami , yang Muslim dapat solat 5 waktu dimana azan dilaungkan seperti para sahabat . Yang Muslimat dapat tutup aurat secara sempurna , dapat menjaga mulut serta patuh cakap suami dan bapa .

Ya Allah , janganlah Kau ambil nyawaku dan Mak Ayah ku selagi kami masih belum dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci Mu . Kau permudahkanlah segala urusan kehidupan kami , ya Rabbi . 

Ameen . 

Ada panjang lagi lah doa aku pagi tadi . Orang cakap , doa ni antara kite dengan Tuhan Maha Esa . Jangan bagitahu orang kan ? Tapi tade , aku nak jugak tulis supaye semua pembace dapat meng-Ameen-kan doa aku tadi :)

Then , lepas aku berdoa tadi terase macam diri aku ni HIPOKRIT sangat --' 
Betol ke care aku ni ? Hanye tadah tangan mintakk pade Tuhan bila ade sesuatu peristiwa aje . 
Hmmm . . 
Terus aku teringat satu kuliah ustaz yang aku attend bulan lepas . Cerita pasal adab berdoa / meminta pada Allah . Kuliah start lepas maghrib sampailah pukul 1030 malam . Yang indahnye , tade satu orang jemaah pon yang mengeluh atau tunjuk rase bosan dalam kuliah tu :) 
Pengisian program ustaz ni yang aku nak hilite untuk para readers lah . Teruskan membace taww .

Ustaz tu sarankan supaye untuk lebih tawadu' meminta pade Allah swt adalah tambah setiap minit waktu kita berdoa untuk setiap bulan . 
SATU MINIT SATU BULAN . 
Means , aku yang da umor 21 sepatutnya ade dua jam mase untuk berdoa , meminta pade Allah swt . 
HAMBEKK ! Sedangkan nak tunaikan solat yang empat rakaat pon tak sampai 15 minit , nak berdoa sampai dua jam ? --'

ASTAGHFIRULLAHALAZIIM 

Nak diikotkan kite ni masih jauh lagi daripade redha and rahmat Allah swt . Rezeki yang kite dapat pon atas dasar Maha Rahim Maha Rahman Nya sahaje . 
Terutamenye aku lah . InshaALLAH , same same kita improve diri kite dari semase ke semase . Semoga Allah beri hidayah dan kekuatan untuk amalkan agama sepenuhnya . Ameen . 

Allah , terimalah segala amal kami :')

No comments:

Post a Comment