Monday 11 March 2013

Bury The Hatchet

Assalamualaikum wbt :)
Selamat pagi and tengah hari guys .
Firstly gua nak ngucap syukur pade Tuhan yang Satu , Maha Kuasa lagi Maha Menyayangi sebab bagi pinjam lagi napas dan nyawa . 
Subhanallah . Alhamdulillah . Allahuakbar 

Arini Isnin beb , satu lagi minggu yang berlalu macam tu aje . For those yang bekerja , memang MONDAY BLUES la ceghite nya kan :D

Harap korang tak macam ni :P
Okayy , entri gua kali ni bukan pasal Monday Blues or Friday Night la .
You guys noticed the title ?

Ehh , macam pernah dengar jekk pepatah ni kan :)
Berdasarkan pertanyaan gua kepade member member sekolah dulu , ade yang cakap makne ayat ni -->

>'tanam kapak'
> 'lupakan masa lalu' 

And ade macam macam lagi ahh makne budak budak ni lenjan kan --'
Tapi mengikut pakcikk Wikipedia makne "Bury the Hatchet" ialah "to make peace"

Gua pon bukan lah manusia yang amek mata pelajaran Bahasa Inggeris Tinggi sampai boleh nak memberi pencerahan okayy :D
Yang gua nak ceghite adalah , mane dorang dapat peribahasa nihh .
Jomm , kite zass !

Kisahnye bermula daripade geng geng Red Indians dekat Tanah Amerika sane .

Red Indians

Peristiwa yang mencetuskan peribahasa nihh adalah apabile geng geng Red Indians ni gocho same sendiri dorang . Then ketua group Red Indians tu akan selesaikan dengan cara menanam kapak atau pon Tomahawk yang melambangkan keberanian dan senjate yang amat suci selain tombak dan laen laen :)

Tomahawk
Sampai situ aje la kot gua bole share , sori ahh kalau macam lengai je kan isi entri kali nihh .
Ni pon sebab gua tengok ceghite Family Guns dekat National Geographic aritu sehh :P

So , nak ngarut lebih pon tak gune . Gua ciao dulu .
Pen-off and assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment