Friday 22 March 2013

Israqq :)

Assalamualaikum wbt dan selamat syuruk readers ! :)
Setelah sekian lama gua menyenyapkan diri , akhirnya jari kembali menari atas keyboard :D

So , macam biase ahh . 

SUBHANALLAH . ALHAMDULILLAH ALLAHUAKBAR :)

Nak dijadikan ceghite kenape lame tak menulis , gua bizi ahh wehh . Kang gua da habaq mai dekat hampa yang gua akan ade finishing school arituh . Jap , meh usha ini page haa . Malas ahh nak nyembang banyak banyak , korang usha sendiri naa .

Tujuan gua nak menulis pagi pagi syuruk ni bukan ape , cume pas subuh kan tak elok tido . Rezki kureng ahh  . Dulu selalu benaw tido pas subuh , sebab tu ahh awek pon lari *HAHAHA*
Okok , tu dah ceghite bab laen ahh . Kang meleleh aje ayaq mate baqhang :D

Entri kali ni cume nak biasekan balek ahh jari jari menaip dengan pantas gitu :)
So , instead of berbual kosong and korang takdapat benefit kan , baek gua sharing-is-caring dengan korang boleh ? 

Biase dengar tak solat sunat israq ? Actually , gua pon mengeje lebih kurang ahh :D
Solat israq ni biase dilakukan lebih kurang lepas syuruk gitu . Dalam 30-45 minit jugakk la selepas syuruk tu :)

Rasulullah SAW bersabda : " Sesiapa solat subuh berjemaah , kemudian duduk berzikir kepada Allah sehingga naek matahari dan mengerjakan solat sunat dua rakaat ( Solat sunat Israq ) , maka adalah baginya pahala seperti pahala mengerjakan Haji yang sempurna dan Umrah " 
Hadis riwayat : at Tirmizi RA .

Kaifiat solat israq ni senang je . Empat rakaat , dua kali salam . Paham ke dokk ? 

- Sahaja aku sunat Israq dua rakaat kerana Allah SWT - 

Yang laen sume macam solat biase lahh , bacaan surah surah pilihan yang lebih orang suke and disarankan supaye bawak surah :
  1. Surah al A'la
  2. Surah al Fiil
  3. Surah Kafiruun
  4. Surah al Ikhlas

InshaALLAH , dua rakaat yang pertame dengan satu salam Allah akan bagi ganjaran Haji Mabrur dan Umrah . Dua rakaat yang kedua pulakk , Allah akan selesaikan segale urusan kite satu hari ni :) 
Ameen ya Rabb 

So , lepas dah bace post ni jangan ahh wat taktau je . Sharing is caring babe ;)

Pen-off for now and assalamualaikum guys. 

No comments:

Post a Comment