Wednesday 13 March 2013

Changes !

Assalamualaikum dan salam zuhur guys :)
First sekali , Alhamdulillah sebab Allah Raja segala raja masih pinjamkan nyawa kite beb .
Tanpa kasih sayang Allah , nak pejam celik mate pon tak dapat okayy .

Subhannallah . Alhamdulillah . Allahuakbar

Hehe , tak salah kan nak mule dengan zikir sikett :)
Okayy , back to topic !
Changes ? 
Ape pulakk kene mengene ni ? Sebenaqnya aku cume nak repost aje entri yang Alim Rahman pernah anta pade aku mase dekat belogg gua yang satu lagi . Cume ade sikett la pertambahan dari segi idea dan motivasi itu sendiri . 

Daripada Abdullah bin Umar RA katanya :
" Sebaik baik orang yang berhijrah adalah orang yang meninggalkan apa yang dilarang oleh ALLAH ."
Hadis riwayat al Tabarany dan Sahih menurut Syekh Nashiruddin Al Albany

Kan dulu time belaja dekat sekolah , mesti ade makne dari segi bahasa dengan satu lagi yang aku lupe dahh :)
Dari segi bahasa , hijrah maksod die meninggalkan yang pertama untuk pergi yang kedua .
Kalau lah ade suami orang yang dok bace blog aku ni , jangan salah faham okayy . Kang tak pasal kau gune belogg aku sebagai alasan nak berbini dua pulakk *HAHA*
Tapi yang asalnye , perkataan hijrah ni kan diambek sempena peristiwa Nabi Muhammad saw berhijrah dengan orang Islam dalam usaha untuk selamatkan iman muslimin mase tu :)

Tapi , HIJRAH yang terbaek dalam agama bukan lah penghijrahan dari satu negeri ke satu yang laen .
Nabi saw bagitau , hijrah yang paling dipandang oleh ALLAH adalah HIJRAH SIKAP yang mane maksod die perubahan dari pada negatif ke positif , yang mazmumah kepade mahmudah :)

Aku rase korang pon dah kenal diri sendiri kan , yang mane malas rajen sume . So , aku cume nak share aje la ape post yang si Alim anta dulu .

Antare contoh perubahan yang kite bole buat , semua yang ade kaitan dengan aktiviti seharian ahh .
Makan minum berakk pakai sume la , kite bermula dari situ .
Mohh la kite tengok antare yang kite bole buat pelan-pelan okayy .


1) dulu hisap rokok 1 jam 3 batang, berubahlah 1 jam 1 batang

2) dulu kencing malam, sekarang dah tak kencing malam lagi, dah besar katakan

3) dulu mencarut cakap babi sial lahanat, berubahlah cakap babi sial je, cket2 pon berubah juga

4) dulu solat akhir waktu, tukarlah solat tengah2 waktu pulak

5) dulu main bola seluar pendek atas lutut, tukarlah pakai 3 quarter

6) dulu makan gula2 xbaca bismillah, bace la sekarang

7) dulu quran xpernah baca, sempena tahun baru ni lap-lap la quran tu, xpayah bace pon xpe, lap je

8) dulu buka tenet, layan fb smpai muntah, sekarang kalau layan fb rasa nak muntah tu bukak la browser baru bace kisah nabi ke sahabat ke politik ke

9) dulu bacaan ketika sujud xpaham, pergilah search tenet cari makna

10) dulu solat magrib je, berubah lah solat magrib ngan isyak pulak

11) dulu katil xpernah kemas, sekarang kemaslah


So , tu lah antare post yang pertame aku dapat dari sorang member untuk masuk dalam belogg aku . Aku berblogging ni not for fame , tapi sharing is caring :)

InshaALLAH , idea dah maken tenggelam .

Pen-off and assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment