Thursday 14 March 2013

Memories .

Assalamualaikum wbt dan selamat pagi pembace :)

Subhanallah . Alhamdulillah . Allahuakbar

Macam bese , mulekan dengan zikrullah sikett okay .
Arini gua macam tersemangant lebih ahh . Kije asek nak menaip je . Tapi gua tade lah nak naip bende yang mendatangkan sebarang fitnah or busuk pade orang laen okayy :)

Semalam , before tido hati kecil gua tergerak lah pulakk nak belek belek majalah Alma Mater gua dulu , Muzaffar terchenta :P
So , gua pon go through satu satu koleksi then terjumpe lah satu karya yang menarikk . Bukan karya aje yang menarik , tapi pengarangnye pon ade background dengan gua yang menarik jugakk lah :)
Meh layan jap karya member gua ni :

SOLAT , WANITA & UMAT

Sebelum baginda menghembuskan nafas terakhirnya , 
Sebelum baginda diangkat ke syurga ,
Muhammad SAW ,
Nama yang agung , pemimpin terulung , 
Mencoret 3 perkara sebagai wasiat , 
Solat , wanita dan umat , 
Dalam menempuh seinfiniti cabaran duniawi , 
Untuk mengecapi nikmat ukhrawi , 
Namun dasawarsa ini menjadi tanda tanya , 
Sejauh mana , seikhlas mana kita dalam mematuhi wasiat ini ?

Solat 5 waktu yang menjadi kewajipan ,
Solat berjemaah yang sangat digalakkan ,
Solat diawal waktu yang menjadi tuntutan , 
Kini semuanya diabaikan . 
Seolah olah Allah tidak pernah mensyariatkan , 
Seolah olah Rasulullah tidak pernah menyampaikan , 
Seolah olah para ulama waris pada anbiya tidak pernah mengingatkan , 
Salah siapa sebenarnya ?

Renungkanlah bersama , 
Rasulullah berpesan kepada kaum hawa ,
Jagalah pekertimu , awasilah percakapanmu , lindungi auratmu , 
Bukan bermaksud kaum Adam tidak terikat dengan nasihat ini , 
Kerana golongan wanita majoriti penghuni neraka ,
Maka nasihat menjadi satu wasiat , 
Tapi mengapa kini diganti dengan maksiat ?

Mana pergi pakaian labuh yang menutup aurat , 
Mengapa diganti dengan pakaian sendat dan ketat , 
Sehingga tersurat di mata mata kaum Adam segala khazanahmu yang tersirat , 
Tepuk dada tanyalah iman , 

Ummati , ummati , ummati ,
Lafaz terakhir baginda , 
Pentingnya kita menjaga kesejagatan umat , 
Pentingnya kita menjaga kesejagatan umat ,
Laksanakan amal makruf nahi mungkar , 

Silaturrahim kita , 
Yang jauh kita dekatkan , 
Yang dekat kita rapatkan , 
Yang rapat kita eratkan , 
Yang erat kita kekalkan , 
Wallahulam . .

Rumi Hajardi :)

Rasenye dah cukup kenalkan siapa pengarang sajak ni ? 
Haa , die lah headboy Muzaffar 2009 .
Ruzaidi Ruslan .
Antare kenangan gua yang memang tak pernah akan lupe adalah mase kitorang form 5 .
Mase tu ade batch elders 9599 datang buat reunion dekat sekolah . Time tu kitorang ni tengah lengai lengai nak amek SPM . Bile dah kate elders tu kompom la dah ade yang dah kawen betol ? 
So , si headboy ni pon cakap dekat aku -->

" Shier , nanti bile 10 tahun lagi kite reunion kau tengok lah . Semua orang dah kawen , datang reunion dengan anak anak tige pat orang . Tapi , aku datang naek superbike then parking depan kantin . Aku bukak helmet , rambut aku panjang sampai bahu "

Lebih kurang macam tu ayat die , gua pon iye kan aje . Nak jage hati headboy :P
Then berakhir sesi 0509 kitorang , masing masing bawak haluan sendiri ahh . Tige pat tahun lepas tu , dapat jemputan kawen dari si headboy tadi *HAHAHA*
Kuang hajaq punye headboy ! Janji nak membujang sampai 2019 nanti :D 
Tapi takpe , rezeki die datang dulu kan . Gua hanye dapat berkongsi dang mengirim doa aje supaye semuge bahagia la hendaknye rumah tangge headboy tu . Ameen .

Tu aje lah kot yang gua bole ceghite kan , abes bergenang ayaq mate gua tulis entri ni . 
Sweet ouh memories yang macam ni . 
Sweet or bad memories still gives you a joyful tears :')
Thanks 0509

Pen-off and assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment